Azeb, Osmanlı askeri teşkilatında kara ve deniz hafif
piyadeleri için kullanılan bir terimdir. Azebler, yeniçerilerde ve diğer
ocaklarda olduğu gibi "orta" adı verilen gruplara ayrılıyor ve her
ortanın başında "reis, odabaşı ve bayraktar" bulunuyordu. Biltün
ortaların idaresi de "Azebler ağası" yönetiminde idi. Eyaletlerdeki
azebler, beylerbeyinin maiyyetinde sefere katılırlardı. Azeb teşkilatı, Sultan
Il. Mahmut dönemindeki askeri yenilikler sırasında kaldırılmıştır.
Namazgah lügat anlamı itibariyle "namaz kılınan yer"
demektir.Bazı kaynaklarda Azebler Namazgahı'nın, sefere çıkan Osmanlı
donanmasına ait azeblerin ( donanma erlerinin) namaz kılıp dua ettikleri yer
olduğu belirtiilmektedir.
Namazgaııın· kuzey duvarındaki giriş kapısı üzerine yerleştirilen tacın her iki yüzeyinde, minberin kapısı
üstünde ve külahında, bir de vaaz kürsüsünde kitabeler yer
almaktadır.
a) dış yüzünde:
Okunuşu:
1- Allahu müfettihu’l-ebveb
2- Ya hafiyye’l- eltaf necina mimma nehaf
Anlamı: Allah hayır kapılarını açıcıdır. Ey lütufları
gizleyen, korktuğumuz şeylerden bizi emin kıl
b) İç yüzünde:
Okunuşu:
Arnile İbnu Aşık Selman el-Mevlevi el-Laziki
Anlamı: (Bu binayı) Lazkiye'li Aşıkoğlu Selman el-
Mevlevi yaptı.
a) Kapının üzerinde Hoca Hamza Mescidi'nin kitabesi:
Okunuşu:
1- Bena haze'l-mescide'ş-şerife'l-mübarek li'llahi teala
el- abdu'd-daif el-muhtac
2- ila rahmeti' llahi teala Hôca Hamza bin Emir Salih el-Akşehir
fi 'şelrri zi'l-hicce seneti tis in ve semanimayeh hicriyyeh
Anlamı: Bu şerefli mübarek mescidi zayıf kul, Allah 'ın
ralunetine muhtaç, Emir Salih el-Akşehir oğlu Hoca Hamza,
809
hicri y ılının Zilhicce ayında, Allah Teala('nın rızasını
kazanmak) için yaptırdı
b) Külabm ön aynasında:
Okunuşu: La ilahe illa'llah Muhammedun rasfilullah
Anlamı : Allah'tan başka ilah yoktur. Muhammed Allah'ın
elçisidir.
c) Külahın içinde, duvann yüzeyinde:
Okunuşu:
· 1- Temmet hazihi'l- ımaratü'l-ma müratü kıblete
azebiyyin min yedi Skender ibn
2- el-Hac Başa el-Muharrir fi gurreti muhahami'l-haram
seneti aşera ve semanimayeh hicriyyeh
Anlamı: Azeblerin kıblesi olarak inşa edilmiş bu imaret
(yapı), 810 hicri yılının muharrem ayının başında, Hacı Başa
elMuharrir
oğlu İskender tarafından tamamlandı.( NAMAZGAH İNŞA
KİTABESİ)
Vaaz Kürsüsünde (Sol Minberde)
Okunuşu:
1- Şehida'llahu ennehu la ilahe (il-)la huve ve'lmelaiketu
ve ulu'l- ılmi kaimen
' 2- bi'l-kıstı la ilahe illa huve'l- az1zu'l-hak1m inne'd-dine
ında'llahi'l-İslam
Anlamı: Allah, adaleti ayakta tutarak (delilleriyle) şu
hususu
açıklamıştır ki, kendisinden başka ilah yoktur. Melekler ve
ilim sahipleri de (bunu ikrar etmişlerdir. Evet) mutlak güç
ve
hikmet sahibi Allah'tan başka ilah yoktur. Allah nezdinde
hak
din İslam' dır
Kaynak Kitab
YÜZÜNCÜ YIL ÜNiVERSiTESi İLAHİY AT F AKÜL TESİ DERGiSiSA YI:
2, ARALilC 1998
GEli BOlU’ DA AZEBLER NAMAZGAHI VE YAPlNlN MİMARIRI
YRD. DOC. DR. ABDULHAHMİTT TUFEKÇİOĞLU •
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder